לימודי הילינג קורס לימודי רפלקסולוגיה לימודי דולה קורס מודעות עצמית עיסוי דמיון מודרך לימודי נטורופתיה קידום אתרים קורס עיסוי
לקבלת מידע נוסף הרשמ/י
שם:
מס' טלפון:
כתובת דוא''ל:
מכללת מהות העבירה ב 28/4/13 את פעילותה לקמפוס ברושים לרפואה משלימה באונ' ת"א, רחוב חיים לבנון 30 ת"א

מועדי פתיחת קורסים

חניה-בברושים

הרשמ/י למפגש היכרות

 



   ברושים בפייסבוק
    מהות בטוויטר
מהות ביוטיוב
  מהות בגוגל פלוס

עונת הגרגירים
ורד לב

כשהייתי קטנה, הייתי בטוחה שדובדבנים הם רק המסוכרים האלה, ששמים על עוגות קצפת, וממש לא אהבתי אותם. מאז למדתי כמה דברים, ודובדבנים טריים בעונתם ניתן למצוא בקלות רבה יותר. או שאולי זה רק זכרון הילדות המשובש שלי?

 

עידן השפע
אנחנו חיים בתקופה בה פירות היער והגרגרים הרבה יותר זמינים לנו למאכל מאשר היו בעבר. את הפטל ניתן למצוא גם בסופרים הקרובים לבית ולא רק בטיולים ברמת הגולן. יש זנים מגוונים מאד של ענבים ירוקים ואדמדמים, ואפילו הגוג'י בריס מגיעים אלינו מסין.

עם כל האמונה שלי שצריך לאכול בעיקר אוכל מקומי הגדל באזורנו השופע כל טוּב, אם יש משהו שאשמח לעשות בו הנחה בעניין, הוא ודאי פירות היער למיניהם. בנושא זה אני מצטערת שלא גדלתי באירופה, בה שפע פירות היער וזמינותם גבוהים יותר.

אם תשאלו למה, אומר כי פירות היער השונים, מעבר לטעמיהם הנפלאים, המגוונים והאקזוטיים, משופעים רכיבים תזונתיים נפלאים, התורמים רבות לפעילות הגוף.

מי מכיר?
הודות לאקלים המגוון ולטופוגרפיה המשתנית של מדינת ישראל, ניתן לגדל מגוון נפלא של פירות יער גם אצלנו, בעיקר בצפון, ברמת הגולן. חוות שונות בצפון אף מאפשרות לערוך טיול משפחתי וחוויתי של קטיף וטעימה של פירות יער שונים.

בארץ ניתן למצוא תותי שדה ועץ, דובדבן מתוק וחמוץ, פטל אדום ושחור, אוסנה, דומדמניות, אוכמניות, מגוון זני ענבים ופיטנגו. כמו כן ניתן למצוא עוד כמה מינים אקזוטיים יותר של פירות יער בחוות ספציפיות, כמו חזרזר, gooseberry, אובליפיחה ועוד, ופירות מיובשים של החמוציות והגוג'י בריס. גם פרי האסאי מתחבר לקבוצת מזונות זו בקלות.

מה יש בהם שהופך אותם לבריאים כל כך?
מרבית פירות היער נכללים בקלות בקבוצת 'מזונות העל', ה- super foods, שהם מזונות המכילים שפע גדול של רכיבי מזון ייחודיים, לעתים כאלה שנתקשה למצוא בתזונה היומיומית. לכן, הרעיון של הכללת אותם 'מזונות על' בתפריט שלנו, הוא הגיוני ביותר, ולטעמי, עולה בהרבה על הרעיון של נטילת תוספי מזון באופן קבוע. בשני המקרים מדובר בהשקעה כספית כלשהי, אולם דרך המזון קל יותר לספוג ולהטמיע את הרכיבים החיוניים מאשר דרך קפסולה.

על אף מתיקותם, לפירות היער אינדקס גליקמי נמוך יחסית, אולי כי יש בהם שפע של סיבים תזונתיים. האינדקס הגליקמי של ענבים, לדוגמא, הוא 46, של תותים ואוכמניות 40, של דובדבנים 22, ואילו האינדקס הגליקמי של פטל הוא ממש זניח.

פירות היער עשירים מאד בויטמין C, ויטמין K, אשלגן סידן, בטא קרוטן, ברזל ומגנזיום.

חלק מפירות היער מכילים חומצות אמינו חיוניות, כמו הגוג'י בריס והאסאי, וחלקם עשירים גם בחומצות שומן חיוניות.

ספורטאים יכולים להרוויח מאכילה קבועה של פירות יער, מאחר ואלה עשויים לעזור בבניית מסת השריר.

פירות יער רבים נחשבים לאפרודיזיאקים, מעוררי תשוקה מינית. לא קשה לנחש מדוע, והם חשובים הן לבריאות הגבר והן לבריאות האישה בגלל מרכיביהם המגוונים.

נוגדי חימצון
אולם אין ספק שהבשורה הבריאותית האמיתית שפירות היער נושאים היא בתחום נוגדי החימצון- האנטיאוקסידנטים.

נוגדי החימצון הוא שם כולל לקבוצת רכיבי מזון שנמצאה כמונעת רשימת מחלות ארוכה, בעיקר כאלה המזוהות עם עידן השפע בו אנו חיים - סרטן, מחלות לב וכלי דם, השמנה, סוכרת, בעיות עיכול ומעיים, מחלות פה ושיניים, מחלות דלקתיות, מחלות עיניים, התנוונות והזדקנות מוקדמות ועוד, ויש לכך סימוכין במחקרים רבים.

בין נוגדי החימצון הנמצאים בפירות היער השונים ניתן למצוא פלבנואידים, קוורציטין, לוטאין, אנטוציאנידים ועוד.


כיצד ניתן לשלב פירות יער בתפריט?

ראשית, אפשר לאוכל את פירות היער כמו שהם. מלוא הפה תותי עץ בעונתם, דובדבנים מתוקים, תותי שדה ועוד...

בגלל טעמיהם המתוקים-חמצמצים והמגוונים, הם משתלבים באופן קלאסי בקינוחים, מאפים ומרקחות שונות, אולם אין סיבה שלא לשלבם גם בסלטים ותבשילים שונים. אצלנו בבית הכי אוהבים להוסיף פירות יער לגרנולה בבוקר.

אי אפשר בלי מתכון...
ולסיום, מתכון לסלט ירוק "מחוזק" בפירות יער, שיכול להיות תוספת נפלאה למנה העיקרית או ארוחה משביעה ומזינה בפני עצמה אם נוסיף לו ריבועי חלומי צלויים ונתחי טונה או סרדינים בשמן זית, קוביות טופו בסויה וסילאן, נתחי עוף מוקפצים, חומוסים מבושלים או כמה כפות קינואה/ אורז מלא/ פסטה מלאה.

חומרים
כרוב סיני
חסה בינונית
עלי מנגולד
עלי תרד
בצל ירוק
נבטים שונים (ברוקולי וצנונית או חרדל המוסיפים מעט חריפוּת)
חופן גוג'י בריס, חמוציות ופטל טרי (את הגוג'י אפשר לאכול כמו שהם או להשרות מעט במים ולסנן לפני האכילה)
חופן קשיו ואגוזי מלך

אופן ההכנה
קוצצים את הירקות הירוקים ומניחים בקערה.
מוסיפים את האגוזים הקצוצים והנבטים ומערבבים עם מעט שמן זית, מעט מיץ לימון, מלח ועשבים לפי הטעם, ואם רוצים אפשר להוסיף גם מעט חומץ בלסמי.
מעל הכל מפזרים את פירות היער ומערבבים בעדינות.


שיהיה בתאבון וקיץ בריא ומענג!



מהות, מכללה לרפואה משלימה, העבירה פעילותה לקמפוס ברושים באוניברסיטת תל אביב | כתובת: חיים לבנון 30  רמת אביב, ת"א | למפת הגעה - לברושים  
טלפון בברושים: 03-6411961 | פקס: 03-5376080 |  דוא"ל: info@mahut.co.il

Berliner Design
אפסייט - בניית אתרים | קידום אתרים בניית אתרים אפסייט