לימודי הילינג קורס לימודי רפלקסולוגיה לימודי דולה קורס מודעות עצמית עיסוי דמיון מודרך לימודי נטורופתיה קידום אתרים קורס עיסוי
לקבלת מידע נוסף הרשמ/י
שם:
מס' טלפון:
כתובת דוא''ל:
מכללת מהות העבירה ב 28/4/13 את פעילותה לקמפוס ברושים לרפואה משלימה באונ' ת"א, רחוב חיים לבנון 30 ת"א

מועדי פתיחת קורסים

חניה-בברושים

הרשמ/י למפגש היכרות

 



   ברושים בפייסבוק
    מהות בטוויטר
מהות ביוטיוב
  מהות בגוגל פלוס

להתחמם מבפנים
ורד לב

 הימים הקרים שעוברים עלינו לאחרונה ממש מכריחים אותנו להתארגן אחרת בכל הקשור למזון הנכנס לגופנו. בחפשנו אחר כל מקור חימום אפשרי, מן הראוי שנקדיש מעט מחשבה למנוע החימום הפנימי שלנו, הדורש חום ובתמורה מייצר עבורנו חום להנעת מערכות גופנו השונות.

 

קור וחום
הגוף דורש חום בסיסי להתנהלות השוטפת שלו. כך מערכת העיכול וכך גם מערכות נוספות. מזג האוויר ועונות השנה משפיעים על התנהלותן של מערכות הגוף השונות ומאפשרים לנו טווח רחב, מקירור וצינון הגוף בעונות החמות ועד לחימום המסיבי בעונות הקרות.

כשקר לנו הדברים אינם זורמים בצורה היעילה ביותר. יש התכווצויות, האטה בתנועה, חוסר חשק לנוע ולשנות דברים, אנו רוצים רק להתכרבל בפוך ולא לצאת החוצה. אם כך, עלינו לנסות ולפרק את התחושות הללו לאט לאט. לאו דווקא בסגנון המערבי המתאפיין בעודף חימום חיצוני של מזגנים ותנורים אלא יותר לפי הקצב האיטי והעמוק של הגוף, מתוך ההבנה שיש לקור הזה תפקידים חשובים בגוף שלנו.

יש חשיבות להאטה ולעצירה על מנת לעבד רעיונות, תהליכים ושינויים, בכדי לחשוב לעומק על מקומנו בחיים ובעולם, וכדי שלא ננהג בפזיזות יתרה וכמובן מאליו. ל"שנת חורף" שכזו יש את היתרונות שלה, לפי קצב התנהלות החיים על פני האדמה. זהו זמן בו הזרעים מתחילים את נביטתם העמוקה לפני שיצאו אל פני השטח בצורה ברורה לעין כל.

חימום בפועל
איך מתרגמים זאת ההלכה למעשה? איך נחמם את גופנו ונזין אותו באופן העמוק לו הוא זקוק?

באופן אידיאלי, התזונה שלנו תשתנה לפי העדפותינו ובהתאם לעונות השנה ולצרכים הפנימיים-חיצוניים. לא כדאי שהתפריט שלנו ישאר זהה לאורך כל השנה. אצל אנשים רבים תהליך זה קורה באופן טבעי. ככל שמזג האוויר מתקרר יש יותר חשק למזון מבושל, למרקים ופחות חשק לירקות ופירות טריים.

מזון מבושל מחמם יותר מהבחינה האנרגטית ותורם להזנה עמוקה יותר, לכן כדאי להעדיף בחורף, ובמיוחד בימים הקרים, תבשילים שבושלו זמן ארוך, מרקים, ולהעזר בתבלינים מחממים ולוותר על המזונות המעובדים המקררים מאד, על סלטים טריים, על הרבה פירות וירקות טריים ועל חלב ומוצריו.

פשטידה על בסיס גבינות פחות תתאים לחורף ולעומתה פשטידת שורשים וטחינה, או פשטידת בשר יתייחסו טוב יותר לצורכי הגוף בשעת הקור. תבשילים או מרקים על בסיס קטניות, ירקות שורש, דגנים מלאים ובשר מאד מתאימים לעונה זו: תבשילי שעועיות וירקות, תבשילים בסגנון חמין, מרק ירקות עשיר עם גריסים ומש, מרק גולש ועוד.

כדאי להקדיש את הזמן להכנת המזון ובישולו ולא להעדיף ארוחות קרות ומהירות של לחם, גבינות וירקות המתאימים פחות לחורף. אם אין זמן לארוחה מבושלת, העדיפו לחם מלא (חיטה מלאה, שיפון, כוסמין) עם אבוקדו או טחינה משומשום מלא ועלים ירוקים עונתיים, עדיף החריפים מביניהם (בצל ירוק, כוסברה, חרדל, עלי צנונית, רוקט ועוד). את הירוקים העונתיים, כמו החובזה, החרדל ועוד אפשר גם לצאת ולקטוף בצידי הדרכים ולשלב בתבשילים עם מנגולד, עלי סלק ותרד.

לאכול ולהתחמם
אגוזים וזרעים הם מזון מרוכז האופייני מאד לעונת החורף הקרה. הם מכילים ריכוז אנרגטי גדול עם הרבה שומן החשוב לחימום הגוף ולפעילות המוח ומערכת העצבים. יש להעדיף אותם במצבם הטבעי ולא קלויים ומומלחים.

הדגנים המלאים, כמו הגריסים, האורז המלא, הדוחן, הקינואה, החיטה המלאה וכו' מתעכלים לאט יותר דומיהם המעובדים ולכן תורמים להזנה עמוקה יותר ולשמירה על רמות סוכר ואנרגיה מאוזנות לאורך זמן רב יותר. יש להעדיף אותם תמיד. אפשר "לזרוק" אותם למרקים, להכין מהם תבשילים ואפילו פשטידות וקציצות.

עונות הקור הן הזמן של הפירות היבשים (אוטוטו ט"ו בשבט...), מאחר ויש מבחר מצומצם יותר של פירות טריים. הפירות היבשים תורמים יותר לחימום הגוף והזנתו העמוקה. רצוי להעדיף את הצורות הטבעיות והלא מטופלות של הפירות היבשים.

שתייה חשובה אף היא בעונות הקור ויכולה לסייע רבות בחימום הגוף. רבים נוהגים לשתות הכל בטמפרטורה קרה, אפילו מים, גם בחורף, לצערי. זהו מנהג שאינו מתואם עם צרכי הגוף בעונה זו. הגוף דורש חימום ותחזוקה מחממת תמידית בחורף ואפשר לסייע לו בעזרתם של צמחי מרפא ותבלינים רבים אותם ניתן לשלב במרקים, תבשילים ואף להכין מהם תה, כמו שום, בצל וג'ינג'ר שיצטרפו בקלות לכל תבשיל ומרק, פלפל צ'ילי, קנמון, הל, ציפורן ומוסקט הנפלאים לתיבול (במקום אבקות מרק!).

משקאות מחממים
קפה ותה שחור רווחים מאד בתרבות שלנו. אלה מייצרים חום שאינו אמיתי ואינו נשאר לארוך זמן, נהפוך הוא, חום זה שודד את מאגרי הגוף ומוציא ממנו חומרים חיוניים, כמו מינרלים. כדאי לעשות מאמץ כדי להפחית ואף להפסיק לשתות משקאות עתירי קפאין.
ניתן להחליפם בתה צמחים, מרקים ואפילו ב"סתם" מים חמימים.

הנה כמה רעיונות למשקאות מחממים:
hot lemon- ginger- honey מבשלים ג'ינג'ר במים עד לרתיחה ו 5-10 דקות נוספות. מוסיפים מיץ לימון וממתיקים בדבש או מולסה.
תה בסגנון צ'אי הודי זוהי גירסה נטולת תה, סוכר וחלב למשקה הצ'אי הידוע.
במים מבשלים מקל קנמון, 2-3 מסמרי ציפורן 1-2 תרמילי הל, 3-4 כדורי פלפל שחור ופיסת ג'ינג'ר ומביאים לרתיחה. ממשיכים לבשל עוד כ-10 דקות (אפשר גם יותר, זה רק "יחמם" את המשקה יותר ויהפכו לחריף יותר. ניתן להמתיק בדבש או מולסה.
סיידר חם מוסיפים תרכיז סיידר למים רתוחים עם מקל קנמון. המשקיענים יוכלו לבשל את הקנמון במים לפני הוספת תרכיז הסיידר.
מרק מיסו מהיר למי שמעוניין בטעם מלוח יותר למשקה שלו, בעבודה או בבית. מערבבים כפית מיסו עם מים רתוחים. אם יש זמן אפשר להוסיף את המיסו למים שבושלו עם ירקות ולהוסיף ג'ינג'ר ובצל ירוק.

המלצה אחרונה היא להקפיד להניע את הגוף בימים הקרים שעוברים עלינו, כדי למנוע תפיסות שרירים, כאבים, התקשויות ומגבלות בתנועה. הגוף שלנו נועד להיות בתנועה, גם בחורף. התלבשו היטב וצאו להליכה נמרצת, רצוי בשעות החמימות יותר של היום, עד כמה שניתן.

חורף חם ומעמיק לכולנו!

 



 

מהות, מכללה לרפואה משלימה, העבירה פעילותה לקמפוס ברושים באוניברסיטת תל אביב | כתובת: חיים לבנון 30  רמת אביב, ת"א | למפת הגעה - לברושים  
טלפון בברושים: 03-6411961 | פקס: 03-5376080 |  דוא"ל: info@mahut.co.il

Berliner Design
אפסייט - בניית אתרים | קידום אתרים בניית אתרים אפסייט