לימודי הילינג קורס לימודי רפלקסולוגיה לימודי דולה קורס מודעות עצמית עיסוי דמיון מודרך לימודי נטורופתיה קידום אתרים קורס עיסוי
לקבלת מידע נוסף הרשמ/י
שם:
מס' טלפון:
כתובת דוא''ל:
מכללת מהות העבירה ב 28/4/13 את פעילותה לקמפוס ברושים לרפואה משלימה באונ' ת"א, רחוב חיים לבנון 30 ת"א

מועדי פתיחת קורסים

חניה-בברושים

הרשמ/י למפגש היכרות

 



   ברושים בפייסבוק
    מהות בטוויטר
מהות ביוטיוב
  מהות בגוגל פלוס

מנגנוני חיסון וראשית החיים:

הקשר בין עור גופנו והתפתחות חיינו הנפשיים.
השלכות של אחיזה וטיפול לא נכונים של התינוק/ת והתפתחות בעיות נפשיות

ד"ר עדנה גם, מורה במגמת מהות עולמו של הילד להכשרת מטפלי ילדים לפיתוח מיומנויות תפקוד, למידה ורגש


חוויה חושית ראשונית
תינוקות נולדים חסרי ישע ותלויים לחלוטין בדמות המטפלת, שהיא בד"כ אימם. אמהות פוגשות תינוק חדש, וגם אם יש להן כמה ילדים , כל ילד הוא עולם ומלואו, יחיד ומיוחד.

חווית התינוק היא קודם כל חוויה חושית של רעב, צמא, רטיבות, לחץ, כאב, טמפרטורה, נעים ולא נעים וכו'. עם הטיפול המתאים של האם, התינוק יעבור את שני סוגי החוויות ללא טראומות, וילמד לפתח תובנות ותחושה של המשכיות עליה ניתן לפתח ציפיות.

כשהאם מחזיקה את התינוק החזקה טובה בזמן ההנקה, ויש התאמה של לחץ גוף האם על גוף הילד והתאמת המקצבים ביניהם, הילד ירגיש בטחון, ותחושה שאפשר לסמוך על אמא. תחושת בטחון זו תאפשר התפתחות תקשורת טובה בין התינוק ואמו, תקשורת לא מילולית של החלפת מבטים, תנועות ומגע.

מעטפת אנרגטית
אצל ילד כזה תתפתח מעטפת גמישה ויציבה התומכת ומאגדת אותו. מעין ממברנה אנרגטית מגבילה, המקבילה לפני השטח של העור, שיש לה עמדה בין ה"אני" וה-"לא אני" של התינוק. המעטפת מכילה, מחזיקה, מגנה מפגיעות ופלישות מבחוץ, שומרת על המרחב הפנימי ומאפשרת תקשורת מתאימה עם הסביבה. (כמו ה- wei chi ברפואה הסינית).

תינוק כזה יפתח אישיות בעלת נוכחות וחוזק, ומערך חיסוני חזק.

מה קורה כשאין "אם טובה דיה"?
כשהאם לא מצליחה להתכוונן לילד, לא תהיה ביניהם התאמה בזרימת המתח, והיא לא תחוש בגופה את שינויי המתח של התינוק, "השידורים " שלו, ולכן לא תוכל להיענות להם. בעקבות זאת לא יתפתחו אמון ותקשורת טובים מספיק, והילד לא ירגיש בטוח. כשאין הרמוניה קשה לתינוק לינוק, והוא יישאר רעב ומתוסכל. לגביו העולם נכשל באספקה ובאחזקה.

כשאין החזקה טובה של האם את הילד, הילד אינו מרגיש שאפשר לסמוך. תחושת המעטפת שלו תהיה שיש לו עור מחורר, שיש דליפות ושהוא עלול להתפרק ולהתאיין.

תינוק כזה לא יהיה עסוק, כתינוק הקודם, במילוי צרכים ובבניית קשרים עם אמא ועם העולם, אלא יחוש חוסר בטחון ויהיה עסוק בכישלונות ובאכזבות.
תגובותיו, בהתאם למבנה המולד שלו ולסוג החסך שיחווה מאמו, יסטו מההתפתחות הנורמלית. מצב ההכרה שלו וגישתו לחיים יהיו שונים משל התינוק הראשון, ובהתאם יהיו שונים המבנה הצורה וההחזקה של גופו וכך גם עוצמת האגו.

"אם טובה דיה"
לא תיתכן הגדרה מדוייקת לאם טובה או לאם לא טובה. יש אם טובה דיה, אם שמתאימה את עצמה לתינוק/ת שלה. הראיה הפופולרית של אם כזו, שהיא אם אמפטית, שיודעת כמעט בצורה טלפטית כיצד הילד מרגיש ולמה הוא זקוק.

אם טובה דיה מספקת שלווה ללא התרגשות או חוסר סבלנות לצרכי התינוק ה"מנדנד". היא מתכווננת לרמת המתח שלו ומתאימה את צורת גופה לזו שלו כדי שיהיה לו נוח. אם טובה דיה צריכה להיות מכילה, לתת לו מקום לקרוא את מה שקורה לו ולה, להסביר לו ולעבד עבורו חוויות ורגשות שהוא חווה.

בתוך אחדות זוגית זו, האם והילד מגיבים אחד לשני, התגובה ההדדית יוזמת את האמפטיה שיוצרת את הבסיס לאמון הדדי. אמפטיה ויחסים קבועים המבוססים על אמון יאפשרו אח"כ בניית זהות עצמית מבוססת .

החזקה – holding

למגע העוטף בראשית החיים יש משמעות גדולה כצורך בסיסי של הפנמת הדמות המטפלת כאם "טובה דיה" ולצורך התפתחות האני. פגיעה בחוויה זו עלולה להביא לפגיעה נפשית: החל מפגיעה ברמה של תלותיות בזולת, דרך ניתוק מחוויות רגשיות וגופניות בגלל הכאב הכרוך בהן ועד למצבים של בלבול ביני לבין האחר, ואפילו סכיזופרניה.

כשם שלעור פונקציה של החזקת השלד, כך גם ל"אני" פונקציה של החזקת חיי הנפש.

התפקוד הגופני מתבטא בדרך בה האם מחזיקה את גוף התינוק והתפקוד הנפשי מתפתח באמצעות הפנמת ההחזקה. התמיכה החיצונית על גוף האם מאפשרת לתינוק לרכוש את התימוך על עמוד השדרה שלו כגורם יציב המאפשר לו להזדקף.

החזקה נכונה של תינוק היא פעולה של לקיחת בעלות, של להיות שם ולאחוז בתינוק אחיזה חזקה ובטוחה שמעוררת בו בטחון שהוא יכול לסמוך. התינוק גם הוא לוקח בעלות ונעשה זמין. הם מוחזקים יחד ע"י סביבת האחיזה.

הצמד אם-תינוק יכול לשדר את רגשותיו ללא הסכנה של איבוד העצמיות.

אושר עילאי
האושר העילאי של הטיפול הראשוני נובע מתהליך ההכרה ההדדית של העברת הכמויות המתאימות של ביטחון וזהירות ע"י האחיזה אחד בשני. השותפים מגלים היכן נמצא המעבר החופשי של ויברציות והיכן קיים מכשול כגון נקודות מתח או נקודות מתות. מנגנון זה מעביר את האמון בסביבה. התינוק רגוע ומפתח אמון בעצמו ובאמו.

מה שאנו מכנים "אמון" מורכב משינויים בין ציפייה לדבר טוב שיגיע מהסביבה וציפייה לתחושת הקלה כשגורמים מטרידים עוזבים את גופנו, או נכשלים מלהגיע אלינו. כשילד נמצא במצב אי-נוחות יותר מידי זמן, הוא מאבד את אמונו בסביבה ועלול לאמץ כהרגל גישה גופנית מכווצת.
חסך בפונקצית ההכלה יכול להביא לשתי צורות חרדה: ריגוש תמידי שלא ניתן להרגעה ומעיד על גרעין ללא קליפה/מעטפת, המחפש קליפה חלופית באמצעות כאב או חרדה, או שהמעטפת קיימת אך אינה רציפה, והיא מלאה חורים, כמו מסננת, ויש תחושת נזילה החוצה והתרוקנות עד כיליון.

גם אבא יכול להיות "אמא טובה דיה"
המזל הוא שמספיקה דמות מכילה אחת שמהווה "אם טובה דיה" עבור התינוק. זו אינה חייבת להיות האם, במקומה יכולים להיות האב, סבתא, מטפלת וכו'. דמות זו תתרגם לתינוק את העולם שבחוץ ואת עולמו הפנימי ומייחסים אלה יגזרו מערכות יחסיו עם עצמו ועם אחרים בעתיד.

 

 

 

מהות, מכללה לרפואה משלימה, העבירה פעילותה לקמפוס ברושים באוניברסיטת תל אביב | כתובת: חיים לבנון 30  רמת אביב, ת"א | למפת הגעה - לברושים  
טלפון בברושים: 03-6411961 | פקס: 03-5376080 |  דוא"ל: info@mahut.co.il

Berliner Design
אפסייט - בניית אתרים | קידום אתרים בניית אתרים אפסייט