לימודי הילינג קורס לימודי רפלקסולוגיה לימודי דולה קורס מודעות עצמית עיסוי דמיון מודרך לימודי נטורופתיה קידום אתרים קורס עיסוי
לקבלת מידע נוסף הרשמ/י
שם:
מס' טלפון:
כתובת דוא''ל:
מכללת מהות העבירה ב 28/4/13 את פעילותה לקמפוס ברושים לרפואה משלימה באונ' ת"א, רחוב חיים לבנון 30 ת"א

מועדי פתיחת קורסים

חניה-בברושים

הרשמ/י למפגש היכרות

 



   ברושים בפייסבוק
    מהות בטוויטר
מהות ביוטיוב
  מהות בגוגל פלוס

הפרעות קשב וריכוז- המלצות והדרכה להורים
סמדר גפני, ראש מגמת מהות עולמו של הילד לפיתוח מיומנויות תפקוד, למידה והסתגלות

מתוך שנים של התנסות, אהבה אינסופית, כאב, משבר, למידה וצמיחה, הוצאתי מסמך זה, ולו רק כדי להאיר את עינכם ולהרחיב את תפיסתכם בנושא הפרעות קשב וריכוז, נושא מורכב ורגיש.

 

מתוך ניסיוני, אני רוצה להציע כמה דברים שניתן לעשותם כדי להקל על הילדים הסובלים מהפרעת קשב ועליכם, הורים ומחנכים.

1. שמרו על סדר יום קבוע והקפידו עליו.
קביעת גבולות ומסגרת עוזרים לילדים.
במסגרת ארגון הזמן, ודאו שיש לכם זמן למשחק משותף והידברות משפחתית.

2. הפחיתו בשעות החשיפה לצפייה במסכים שונים: טלוויזיה, מחשב, משחקי וידאו (פליי סטיישן, גיים בוי וכו') ועוד.
רופאים רבים מתריעים על כך שחשיפה יומיומית של יותר משעה עד שעתיים ביום,  עלולה להחמיר את בעיות הקשב, כיוון שחשיפה למקורות אלו יוצרת גירויים רבים בו-זמנית ומשבשת את יכולתו של המוח להתמקד אח"כ בפעילויות רגועות יותר כמו קריאה, כתיבה, הקשבה להרצאה ועוד.

3. קנו לילד לוח מחיק ורשמו עליו את המשימות שעליו לבצע לאורך היום.
כל משימה שהוא מבצע – תעשו לידה סימן הצלחה או חיוך. בסוף היום עשו בדיקה משותפת לגבי מידת ההצלחה שלו ועשו רישום משימות למחר.

4. הקפידו על תוכנית שבועית הכוללת פעילות גופנית על בסיס קבוע.
ראשית, כדי שהילד יוכל לשחרר אנרגיה, אך גם כדי ליצור מקום אפשרי להצטיינות (ילדים רבים הסובלים מקשיי קשב וריכוז הופכים לאלופים בג'ודו, מצטיינים בכדורגל ועוד).

5. שמרו על תזונה בריאה.
אין צורך לנהוג בקיצוניות, אך כדאי לשים לב לכמות החומרים המזיקים שאנחנו מזינים בהם את ילדנו ואת עצמנו ולהפחית בסוכרים, משקאות תוססים (המכילים סוכר, קופאין ועוד) וצבעי מאכל.
יש כאלו שבוחרים לעשות "דיאטת טיהור" הכוללת: אכילת פירות, ירקות וחלבונים ללא סוכר, פחממות, קופאין ומזון מלאכותי. מי שבוחר בדרך זו כדאי שישים לב להתנהגותו של הילד ויוודא שהשינוי התזונתי אכן משפיע עליו (משימה לא קלה). מי שמחליט לנסות את שיטת התזונה הזו צריך לקחת בחשבון, ששינוי תזונתי זה אינו קל לילד וחשוב שכל תזונת בני-הבית תשתנה בהתאם, אחרת הילד לא יוכל לעמוד בפני הפיתויים.

6. הקפידו שהילד ישן בלילה 8 שעות. זה המינימום הנדרש לילד.

7. אתרו את הפעילויות שמעוררות בילד מוטיבציה והכינו לו "תוכנית אתגרית" לפי תחומי העניין שלו.

8. אפשרו לילד לקבל טיפול במגע פעם בחודש או חודשיים (עיסוי, רפלקסולוגיה, שיאצו...).
ילדים המצויים במתח זקוקים מאוד למגע על מנת לווסת את מע' העצבים, וחשוב שנעזור להם להפיג את המתח הנאגר בגופם.
אם ילדכם סובל מבעיה בויסות החושי (נמנע ממגע על גופו) הוא לא ישמח לשתף פעולה, ויהיה עליכם למצוא פיתרון אחר.
בבקשה, לא לשכוח גם את עצמנו כדי שנוכל להתמודד בצורה טובה יותר עם האתגרים שעומדים בפנינו!

9. בדקו האם יש דברים נוספים שגורמים לחוסר שקט של הילדים, כמו:
א. רגישות יתר חושית ("ויסות חושי"): יש ילדים שסובלים מבעיות טקטיליות (מגע) או פרופריוצפטיביות (תחושה עמוקה) המחמירות את מצבם של הילדים. במקרים בהם מזוהים תסמינים המעידים על קושי בתחומים אלו, חשוב לקחת את הילד לטיפול אצל מרפא/ה בעיסוק.
ב. חוסר ויסות ראייתי (הפרעות ראיה לא מוכרות הנבדקות בשיטת אירלן).

10. חשוב שיהיו לנו כלים שעוסקים בעיצוב התנהגות, ולכן מומלץ לקרוא חומרים ולהשתתף בסדנאות בהם ניתן לרכוש כלים בתחום ("שעוני תא הטייס", "הנמלים"- מתוך המאמן הראשי, ועוד כלים רבים אחרים).
יש סיכוי, שילד שילמד לזהות את הקושי ולהבין את השלכותיו, יוכל להתמודד טוב יותר, וגם אנחנו כהורים, נוכל להרגיש בטוח יותר ולעזור לו (מתוך ניסיוני אני יודעת שאי-הוודאות מאוד מקשה בהתמודדות היומיומית).

11. תנו לילד חיזוקים חיוביים.
מצאו דרכים להחמיא לילד בצורה כנה. ציינו בפניו מתי הוא כן פועל כהלכה, והיו כמה שיותר ממוקדים. לדוגמא: במקום להגיד "היום היית ילד טוב", אמרו: "כל הכבוד שהחזרת את הצעצועים למקום".

12. חשוב לציין בפני הילד שהתנהגותו אינה תקינה אך להימנע מצעקות ועלבונות (פגיעה נפשית היא הפגיעה הקשה ביותר בעיני).
* צמצמו את מספר ההערות שלכם. חשבו מתי הכי חשוב להעיר.
* אל תאיימו אם אתם לא מתכוונים להוציא את האיום לפועל.
* השתדלו להגיד מה כן אפשרי לעשות, ולא רק מה לא.
* שקפו לילד את מעשיו, ובעיקר את תוצאות מעשיו (המודעות חשובה).
* תנו לילד כמה אופציות לפעולה בזמן כעס. לדוגמא: כדי להירגע אתה יכול: א. להרביץ לכרית. ב. לצאת לריצה / לקפוץ בטרמפולינה. ג. לצייר מנדלה.

13. הכינו לילד "פנקס הישגים" ורשמו בו דברים שהוא הצליח בהם לאורך השבוע (לשיפור הביטחון העצמי).

14. חשוב לזכור: ילד היפר אקטיבי לא תמיד פועל כפי שלימדו אותו אתמול, אבל הוא לא עושה זאת בכוונה או כדי להרגיז, הוא פשוט לא שולט בזה (האזור
הקדמי במוח שלו רדום).
חשוב שלא נרגיש שנכשלנו בחינוך. המאמץ הוא מעל ומעבר!

15. אני מאוד ממליצה להשתתף בקבוצת תמיכה להורים.
עלינו לזכור שכל הבית מושפע מהתנהגותו של ילד הסובל מהיפר אקטיביות ובמשפחות רבות גם ההורים חווים משברים עקב כך. קבוצת תמיכה היא מקום מעולה בו אנו יכולים לפרוק מתחים, לשתף בקשיים שלנו, להתייעץ עם הורים נוספים ואנשי מקצוע, ולהתחזק.

כדי לשמור על יציבות בזוגיות:
* חשוב ללמוד להתחלק בנטל.
* חשוב לשתף בקשיים, להתלבט יחד ולתמוך זה בזה.
* חשוב להימנע ככל האפשר מביקורת, ובטח שלא לעשות זאת בנוכחות הילדים.
* לקחת לפחות פעם בשבוע "פסק זמן" ולצאת לבילוי משותף ללא הילדים.

16. אימון בעזרת ביופידבק, נוירופידבק או אימון נוירוקוגנטיבי ממוחשב (Attengo) עשויים לעזור לילד ללמוד לשנות את הדפוסים החריגים של גלי המוח, אבל לא לכל  ילד יש רצון או יכולת לשתף פעולה.

17. אני ממליצה בחום על טיפול בעזרת "הליכה אינסופית במסלול השמונה"
לשיפור יכולת הלמידה ולפיתוח אינטליגנציות מרובות, וכמובן על "תרגילי מוח", שמאפשרים לילדים להשתחרר מהמתח האגור בהם, להתארגן יותר טוב, לשפר את הקשב שלהם, לתקשר טוב יותר ועוד.

18. הדבר החשוב ביותר: אהבו את הילד ללא תנאי!
הילדים שלנו ראויים לאהבה. הם מיוחדים במינם. ואם קשה להם ולכם עם מטלות בית- הספר זכרו: אי הצלחה בלימודים אינה קובעת את מידת ההצלחה בחיים. אבל כשהביטחון והדימוי העצמי נפגעים - הדרך להצלחה קשה הרבה יותר.


לצערי הרב, כל יום מתפרסמות כתבות בעד ונגד הריטלין שרק מבלבלות אותנו. היו קשובים לאמת שלכם והתייעצו עם בעלי מקצוע המתמחים בתחום.
זכרו, השינוי צריך לכלול עיצוב התנהגות, כלים לשיפור הדימוי, תמיכה משפחתית... ומתן ריטלין, במקרים בהם זה לטובת הילד!

 

 

 



מהות, מכללה לרפואה משלימה, העבירה פעילותה לקמפוס ברושים באוניברסיטת תל אביב | כתובת: חיים לבנון 30  רמת אביב, ת"א | למפת הגעה - לברושים  
טלפון בברושים: 03-6411961 | פקס: 03-5376080 |  דוא"ל: info@mahut.co.il

Berliner Design
אפסייט - בניית אתרים | קידום אתרים בניית אתרים אפסייט