לימודי הילינג קורס לימודי רפלקסולוגיה לימודי דולה קורס מודעות עצמית עיסוי דמיון מודרך לימודי נטורופתיה קידום אתרים קורס עיסוי
לקבלת מידע נוסף הרשמ/י
שם:
מס' טלפון:
כתובת דוא''ל:
מכללת מהות העבירה ב 28/4/13 את פעילותה לקמפוס ברושים לרפואה משלימה באונ' ת"א, רחוב חיים לבנון 30 ת"א

מועדי פתיחת קורסים

חניה-בברושים

הרשמ/י למפגש היכרות

 



   ברושים בפייסבוק
    מהות בטוויטר
מהות ביוטיוב
  מהות בגוגל פלוס

 

תפקידי הגוף הרגשי
גלעד שדמון, מייסד ומנהל מכללת מהות

תפקודו של הגוף הרגשי שלנו קשור קשר הדוק ליכולת ההישרדות הרגשית שלנו, כמו גם ליכולת ההשרדות החברתית שלנו. האם אני מזדהה עם הסביבה, מאשים אותה, או לומד להכיר את עצמי דרך עולם הרגש? אפשר לבחור.

 

הישרדות רגשית

לעולם הרגשי יש תפקיד כפול. התפקיד הראשון קשור להישרדות האישית, והשני קשור להישרדות החברתית ולהתפתחות האישית.

 

 

הישרדות אישית

האדם מזדהה רגשית עם עצמו, עם גופו, עם מחשבותיו ועם כל יתר האובייקטים שהוא מאמין ששייכים לו. אילו לא הזדהה איתם רגשית, לא היה מוצא טעם לחייו אלא מתבונן על החיים מן הצד, כאילו הם שייכים לאדם אחר.

 

 

התחושות מעוררות רגשות, שעוזרים לנו לספק צרכים בסיסיים בחיים. לדוגמא: כשאדם חש רעב הוא מרגיש כעס. בכדי להרגיע את הכעס הוא יאכל, הגוף יגיע לסיפוק והכעס יעלם. קל יותר להתעלם מתחושות מאשר מתחושות ורגשות גם יחד. לכן משתמש הגוף הפיזי בגוף הרגשי כעוזר לשמירת האיזון.

 

 

סיפוק, שלווה ובטחון

מתן שתן והוצאת צואה מהווים מאמץ לגוף הפיזי. השרירים צריכים להתאמץ, להתכווץ ולהשקיע אנרגיה. בכדי לדרבן את הגוף לפעולות אלה, הן מלוות בתחושת שחרור והקלה, וברגשות של סיפוק, שלווה ובטחון.

 

 

רגשות אלה המזכירים את הרגשות המלווים הצלחה במשימה, או השגת מטרה נכספת. יש בכך צורך מכיוון שכאשר אדם מרוכז בנושא מסוים, הוא שוכח את גופו הגשמי ומסוגל להתעלם מתחושותיו. הגוף הרגשי בא לעזרת הגוף הפיזי ומזכיר לאדם לספק את צרכיו.

 

 

סימפטומים כגון טחורים גורמים לסבל כפול, שכן פרט לכאב הפיזי סובל האדם מניגוד בין הרגש, הדורש שחרור והוצאה, לבין תחושת הכאב המלווה את יציאת הצואה. אולם, סביר להניח, שללא הליווי הרגשי הצמוד, היה סובל הגוף הפיזי מנזק חמור בהרבה, המלווה גם בתחושות כאב וסבל גבוהים יותר.

 

 

מודעות ובחירה רגשית

עם התפתחות תהליך המודעות והבשלות הרגשית, לומד האדם לזהות את המצב הרגשי בו הוא נמצא באותו הרגע, להגדיר אותו, ולהפריד בינו לבין תחושותיו. הגדרת המצב מאפשרת להבין את המניע שגרם לנו לבחור במצב רגשי זה.

 

 

כן, אנו בוחרים במצב הרגשי שבו נימצא בכל רגע.

 

 

בדרך כלל בחירה זו אינה נעשית באופן במודע, ולכן נוח לנו להשליך את האשמה על אחרים או להציג את המצב כחוסר אונים - "זה קרה לי", "מזג האוויר מדכא אותי", "התעוררתי עם מצב רוח רע", "נחת עלי דיכאון" וכן הלאה.

 

 

אם אדם חותר להנאתו בסירה כשגבו מופנה לכוון תנועת כלי השייט ויפגע בסירה אחרת, בלתי מאוישת, הוא יופתע, יצחק על עצמו, ילמד את הלקח וימשיך לשייט ביתר ערנות. אולם אם ישב בכלי השייט השני

 

הגורם למצב זה הוא הבלבול בין התפקיד הראשון של הגוף הרגשי (הישרדות אישית) לבין תפקידו השני (הישרדות חברתית).

 

 

הישרדות חברתית

תפקידו השני של הגוף הרגשי קשור להישרדות החברתית ולהתפתחות האישית.

 

 

חיים בשבט

האדם הנו יצור שבטי. תכונה זו אפשרה לו לשרוד בטבע, להתקדם ולהשתלט על כל יתר היצורים החיים על פני כדור הארץ. השבט מספק בטחון כלכלי, הגנה, חיים נוחים, המשכיות הדור ועוד.

 

 

בעד יתרונות השבטיות משלם האדם גם מחיר. הגוף הרגשי אמור לאפשר לנו ליצור קשר חברתי, ולספק צרכים שיקשה עלינו להשיגם בעצמו. האדם יכול להשפיע, ולהיות מושפע, על ידי אחרים דרך גופו הרגשי.

 

 

אדם בתוך עצמו

אנשים הקרובים זה לזה מבחינה רגשית מושפעים באופן חזק מאוד ממצבים רגשיים של קרוביהם, ומצב זה יוצר לא פעם בלבול. "האם אני עצוב מסיבה הקשורה אלי, או עקב השפעת העצב של חברי?" התשובה לכך פשוטה, לדעתי - אדם חי בתוך עצמו.

 

 

האחריות למצבים הרגשיים שלי נתונה בידי. אם השפעה סביבתית גרמה לי להיות עצוב זה רק בגלל שאני אפשרתי זאת. כנראה שאפשרתי זאת כי קשה לי לגעת לבד בעצב המצוי בתוכי.

 

 

העולם כמראה

הקשר האישי שאנו יוצרים עם משפחתנו, חברינו, יריבינו, ואפילו אויבינו, מלמד אותנו בכל רגע על המבנה הרגשי האופייני שלנו.

 

 

בני זוג, חברים, הורים וקרובי משפחתה עוזרים לנו לראות את המצבים הרגשיים הנמצאים בתוכנו. הם מאפשרים לנו לזהות בהם את התכונות שלנו ולהתייחס אליהן רגשית. ולכן, גם מן הבחינה החברתית, יש לעולם הרגשות תפקיד כפול.

 

 

סוכן כפול

הכעס לדוגמא, נועד על מנת לעזור לאדם לשמור על הפרטיות ועל הטריטוריה האישית שלו מפני חדירה. לכן, כשאדם נוסע בכביש ולפתע "חותכת אותו" מכונית אחרת במהירות, הוא מרגיש כעס. כשאדם אחר ידחוף אותו, או ידרוך לו על הרגל, הוא ירגיש כעס. זהו תפקידו החברתי הראשון של הרגש הקשור להישרדות.

 

 

אולם לרגש יש תפקיד חברתי נוסף. הכעס איננו רגש נעים. כשהוא עולה אל פני השטח הוא מעורר תשומת לב לתכונה שקיימת בתוכי אך אני לא שלם איתה. לא פעם אנו כועסים על אחרים שלא באשמתם. הכעס יוצא מכיוון שהם מזכירים לנו את נקודות התורפה שלנו.

 

 

אם, למשל, אפגוש בחבר שיסביר לי עד כמה הוא אוהב לטפל בחתול שלו, אוכל להזדהות איתו ולחוות דרך תיאורו את הנאת הטיפול בחתול. אולם אם יש לי בבית חתול ואני חש שאינני מקדיש לו מספיק זמן, מזניח אותו ומתעלם ממנו, עשוי התיאור להרגיז אותי.

 

 

הרגשות המלמדים

לכן, אם עולה בי רגש כתוצאה מגירוי חיצוני, כדאי לבדוק מדוע עלה רגש זה, גם אם איננו נעים. יתכן שהוא מפנה את תשומת לבי לתכונות שהעדפתי להתעלם מהן עד עתה. יתכן שהוא עוזר לי להגן על פרטיות, אינטימיות, או כל צורך בסיסי אחר, ויתכן שהוא מפנה את תשומת ליבי לצרכי הגוף הגשמי.

 

 

בכל מקרה, אדם המעוניין לפתח את מודעותו העצמית, יחפש את הסיבות להתנהגותו הרגשית בתוכו ולא ישליך את האשמה על הגורמים הסובבים אותו.

 

 

 

 

 

מהות, מכללה לרפואה משלימה, העבירה פעילותה לקמפוס ברושים באוניברסיטת תל אביב | כתובת: חיים לבנון 30  רמת אביב, ת"א | למפת הגעה - לברושים  
טלפון בברושים: 03-6411961 | פקס: 03-5376080 |  דוא"ל: info@mahut.co.il

Berliner Design
אפסייט - בניית אתרים | קידום אתרים בניית אתרים אפסייט