גוף-נפש בשילוב נשימה מודעת

מסלול לימודים דו שנתי

טיפול בגוף ובנפש הוא שם כולל המדגיש את חשיבות הגישה ההוליסטית המשולבת, לטיפול באדם ובמוקדי חוסר האיזון שמהם הוא סובל. המאמץ לחזק ולפתח את הקשר בין הגוף והנפש ולגשר בין השפות השונות שלהם הוא עיקר הטיפול והוא התנאי ליצירת חיים הזורמים וצומחים בכל הרמות.

שיטת הטיפול אותה אנו מלמדים במהות, מוכיחה עצמה כטובה ויעילה בטיפול באנשים כמונו, החיים בחברה מודרנית וסובלים ממוקדים של חוסר איזון האופייניים לתקופתנו. בנוסף, הנטייה לחקור ולבקש אחר דרך עמוקה ואינטליגנטית לשלב בין הרבדים השונים של ישותנו ובין הצרכים השונים והמורכבים שלנו מאפיינת אף היא אנשים רבים. תלונות מסוגים שונים, על בעיות פיזיות או בעיות נפשיות ורגשיות, הן רק השתקפויות חיצוניות לבלבול המאפיין את העולם הפנימי שלנו.

דרך הטיפול עוסקת בהקשבה – הקשבה למטופל. הקשבה לעצמנו, הקשבה של המטופל לעצמו, וכן תוך כדי שימוש במגע ובנשימה מודעת. כל אלו יחד מאפשרים למטפל לדעת ולבחור באיזה אופן לגעת במטופל, באיזו טכניקה וכו'… המגע ילווה בנשימה, בהדרכת נשימה ובשיחה. הדבר מתאפשר מפני שהנפש משתקפת באופן סימבולי בגוף, וכן הגוף משתקף בנפש. הדיבור ושפת הגוף משקפים תמיד את המתחולל בתוך הנפש והגוף.

טכניקת הנשימה המודעת מחברת בצורה מעגלית את השאיפה והנשיפה. היא מעמיקה אותן ומפעילה תהליך טבעי של ניקוי וטיהור הגוף והנפש. כסמל לאופן שבו אנו חיים, מגבירה את המודעות של יחסי ה"אני הפנימי" עם הסביבה.

מטרת התוכנית: הכשרת מטפלים בגופנפש ובנשימה תוך העצמה, חוויה והתפתחות אישית.

מגמת גוף-נפש – אילן ארבל

מה בתוכנית?

שנה א':

• טיפול בגוף נפש א' – לימוד שיטת הטיפול במגע, נשימה וסימבול, אבחון ושפה הוליסטית

• נשימה מודעת – החלמה מטראומות, ריפוי הילד הפנימי, התחברות לעוצמה הפנימית

• תרפיית מגע – רפלקסולוגיה הוליסטית שנה א' + אנטומיה-פיזיולוגיה

שנה ב':

• טיפול בגוף נפש ב' – לימוד שיטת הטיפול במגע, נשימה וסימבול, אבחון ושפה הוליסטית

• נשימה מודעת – התמחות למטפלים – הגוף הנושם, התערבויות בטיפול, יחסי מטפל מטופל, השלכות …

• תרפיית מגע (רשות) – רפלקסולוגיה הוליסטית שנה ב' + פתולוגיה.

דגשים בתוכנית: הקשבה מודגשת

בפשטות אפשר לומר שדרך הטיפול עוסקת במגע, בנשימה ובהקשבה מודגשת. הקשבה של המטפל למטופל. הקשבה של המטפל לעצמו. הקשבה של המטופל לעצמו. הקשבה פירושה התחברות לקו המחשבה, לקשת הרגשות ולתחושות הגוף בכל רגע נתון, תוך כדי הקשבה לשפת הדיבור, לטון ולצליל הדיבור, וכן לתוכן הדיבור של המטופל, התבוננות רצופה בשפת הגוף בתנועה ובמנוחה ועוד.

כל אלה יחד מאפשרים למטפל לדעת ולבחור היכן לגעת במטופל, איך, באיזו טכניקה וכו'. המגע ילווה בנשימה ובהדרכת נשימה וכן בשיחה. הדבר מתאפשר מפני שהנפש משתקפת באופן סימבולי בגוף, והגוף משתקף בנפש. הדיבור ושפת הגוף משקפים תמיד את המתחולל בתוך הנפש והגוף.

התפתחות אישית

במהלך הלימודים הולכים ונבנים אצל כל אחד ואחת כלי תקשורת ודיאלוג בין אנשים ועולמות שונים, כתוצאה מהרחבת יכולת הקשב וההתבוננות של המטפל. את הכלים האלה המטפל יכניס, באופן טבעי, אל חייו האישיים (לדוגמא ללמוד להעביר מסר מלא בעזרת דיבור, צליל ותנועת גוף). על התפתחות אישית יושם דגש במהלך כל הלימודים,

כמו כן יושם דגש על ליטוש יכולות אישיות. דוגמא: היכולת האינטואיטיבית הטבעית שקיימת בכל אחד מאיתנו חוזרת ומקבלת מקום ברור בתוכנו, עוזרת לזהות כל מצב שלתוכו אנו נקלעים ומחברת בין הרבדים השונים של מהותנו: תחושות, רגשות, מחשבות, צרכים, רצונות ויכולות.

עידוד הביטוי העצמי

בשיטת הלימוד במהות, אנו מעודדים כל אחד ואחת למצוא את דרכו/ה הייחודית לטפל. התלמידים/ות לומדים/ות לזהות את העוצמות הפנימיות שלהם/ן. אין אנו עוסקים בשכפול המורה המלמד אלא עוזרים לכל אחד ואחת למצוא את דרכו/ה, תוך כדי ליווי, תמיכה וגיבוי. כך לומד/ת המטפל/ת לבטא את עצמו/ה בעצמו/ה, דבר שמתאפשר רק בהעמקת ההכרות שלו/ה עם עצמו/ה.

חומר למחשבה על החיים

לימוד לטפל בדרך זו משמעותו ללמוד להיות "מורים לחיים", עבור עצמנו ועבור אנשים אחרים. אנו לומדים לבחון כל העת את חיינו בכלים חדשים, מרחיבים את יכולת המבט האובייקטיבית שלנו, חושבים כל הזמן ומתעוררים לחיים. הצורך לבחון כל הזמן את תחושותינו, רגשותינו ומחשבותינו במהלך הטיפול במטופלים, הופך אותנו בהדרגה לאנשים ערים המקבלים אחריות נכונה על חייהם.

מנחי התוכנית: אילן ארבל וניצה מסיקה.